WYKORZYSTANIE DRUKARKI 3D
W ramach projektu otrzymaliśmy między innymi Drukarkę 3D, która na stałe jest umieszczona w pracowni komputerowej.
Odbyły się już pierwsze zajęcia, podczas których nauczycielka informatyki Pani Ewa Cieślak, zapoznała uczniów z ogólną budową, działaniem, funkcjonalnością oraz zastosowaniem drukarki w praktyce.
Udało się z sukcesem wydrukować projekt 3D figurki Pokemona Pikachu, bardzo dobrze znanej dzieciom w różnym wieku :)
Proces wydruku trwał 1 godzinę i 10 minut. Uczniowie z trzech kolejnych klas mogli obserwować drukowanie podczas odbywających się zajęć z informatyki.
Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem słuchali tego, co mówi nauczycielka oraz z niecierpliwością przyglądali się, jak przebiega proces druku. Zadawali też dużo dodatkowych pytań, dotyczących samego wydruku, rodzaju filamentu, możliwości wyboru projektów do drukowania.
Podczas dodatkowych zajęć w pracowni komputerowej został wydrukowany kolejny projekt 3D - zawieszka z meksykańską maską. Tym razem wydruk trwał tylko 36 minut :)
W najbliższym czasie, uczniowie uczęszczający na zajęcia z koła informatycznego, będą poznawali program do tworzenia własnych modeli 3d i uczyli się, jak takie projekty tworzyć.
Więcej zdjęć znajduje się w Galerii zdjęć na stronie głównej.
Drukarka 3D po raz kolejny wprawiła uczniów w zachwyt :)
Tym razem zachwytu doświadczyli uczniowie klas trzecich, którzy podczas zajęć Koła informatycznego mogli dotknąć i dokładnie obejrzeć wydrukowaną jaszczurkę w opcji Articulated, czyli ruchomej :) Wraz nauczycielką Panią Ewą Cieślak wyjmowali model z drukarki, odklejali od podłoża, a następnie od taśmy chroniącej stolik drukarki.
Pani Ewa pokazała, jak należy jeszcze taki wydrukowany model oczyścić z drobniutkich plastikowych niteczek, które tworzyły dodatkowe zabezpieczenie i wzmocnienie modelu przed poruszaniem w trakcie drukowania. Niektóre dzieci same chciały spróbować, jak się odcina takie nitki specjalnymi cążkami :)
Ruchomy model jaszczurki zachwycił wszystkich uczniów. Przed nami kolejne nowe wyzwania dla drukarki 3D :)
Przyszła pora na kolejny ruchomy model 3D - ty razem piękna niebieska ośmiornica :)
W dniu 8 XI 2022 r. odbyły się już kolejne zajęcia, tym razem dla klasy 5b, 6b. Uczniowie mieli okazję poznać program do przygotowywania plików 3D do druku dedykowany do drukarki firmy Creality, zobaczyć, jak się plik wgrywa na kartę pamięci a następnie uruchamia proces wydruku. Tym razem wydrukowaliśmy pierścień z pliku upowszechnianego na podstawie licencji CC, umożliwiającej darmowe wykorzystanie do celów prywatnych nie komercyjnych.
Uczniowie klasy 8A podczas lekcji odwiedzili także jedną ze stron, która oferuje darmowe pliki z projektami 3D - www.thingiverce.com, gdzie wyszukiwali projekty, które najbardziej im się spodobały.
W dniu 10 XI uczniowie klas czwartych mogli poznać czynności potrzebne do wykonania wydruku na drukarce 3D: wyszukanie projektów, otworzenie projektu w programie, który przygotowuje pliki do drukowania, zapisanie pliku do wydruku na karcie pamięci, przełożenie karty do drukarki oraz wybór odpowiednich pozycju w Menu drukarki. Zobaczyli proces drukowania od samego początku. Tym razem drukowaliśmy model ruchomego szkieletu ryby oraz pierścienia "Green lantern ring" z filmu o super bohaterze :) Dzieci były bardzo zainteresowane zajęciami.
W dniu 16 XI 2022 r. postanowiliśmy wydrukować model, który będzie pomocą dydaktyczną w nauczaniu innego przedmiotu. Zdecydowaliśmy się na wydrukowanie modelu komórki roślinnej :)
Nauczycielka biologii oceniła jakość i dokładność modelu bardzo wysoko. Pomysł z wydrukowaniem tego modelu bardzo jej się spodobał, ponieważ nie miała w zasobach pracowni bniologicznej modelu budowy komórki roślinnej. Cieszymy się, że dzięki drukarce 3d wzbogaciliśmy zestaw pomocy dydaktycznych w szkole.
W kolejnym tygodniu listopada - 21-25 XI - następne klasy (była to klasa 8a i 5b) i uczniowie w ramach zajęć świetlicowych mieli okazję zapoznać się z funkcjonalnością drukarki 3D, zmienić filament, wybrać projekt, wczytać projekt do drukarki i rozpocząć drukowanie.
Z uczniami ze świetlicy drukowaliśmy ruchome figurki związane ze świętami Bożego Narodzenia - skrzat, mikołaj i renifer :)
Pierwszy był skrzat i bardzo się dzieciom podobał :)
I nie tylko dzieciom, nauczycielom także :)
W pierwszych dniach nowego roku 2023 rónież korzystaliśmy z drukarki 3d w ramach godzin świetlicowych, koła informatycznego dla klas 7 oraz podczas lekcji informatyki w klasach młodszych. Udało się wydrukować ośmiornicę, kotka, smoka oraz matematyczny model - "wieżę PI".
W dniu 4.04.2023 r. został po raz pierwszy wydrukowany projekt stworzony całkowicie przez nauczycielkę informatyki panią Ewę Cieślak w programie Thinkercad, dostępnym online. Jest to stojące Logo naszej szkoły w dwóch wersjach :)
Kolejny autorski projekt Pani Ewy Cieślak to kubek z uchem z napisem Dyrektor SP4 :)